Fenomena luar biasa pasang surut sungai Qiantang China

Written by Geliga Ent on Monday, December 5, 2011 at 8:38 PM


Sungai Qiantang, selanjur dari barat ke Teluk Hangzhou, dikenali kerana fenomena luarbiasa pasang surut, yang disebabkan oleh air pasang yang bergegas memasuki ke dalam sungai dari teluk. Air pasang ini umumnya bergerak melebihi 10 meter tinggi. Ia amat berbahaya tetapi juga mewujudkan keaddan yang menakjubkan! Setiap tahun, banyak orang daripada dalam dan luar negara datang menyaksikan keajaiban alam semula jadi ini, dan di Hangzhou, rakyat yang hidup Sekitar Sungai Qiantang akan mengadakan pelbagai aktiviti untuk meraikan 'Tide Antarabangsa Watching Festival', yang bermula dari 16 Ogos dalam Kalendar Lunar Cina setiap tahun.

















Menurut sumber berita tempatan, ramai orang cedera apabila air Sungai Qiantang melimpah dari tebing dalam satu fenomena alam semula jadi di timur China.Ketika kejadian ramai orang berkumpul di tepi sungai itu untuk melihat arus deras yang menghempas tebing sehingga ia kelihatan seperti ombak besar.Ia berlaku pada setiap tahun akibat graviti bulan yang menyebabkan arus deras dari laut bergerak ke sungai berkenaan. Namun, tanpa disangka-sangka kekuatan arus itu menyebabkan air sungai berkenaan melimpah umpama ombak tsunami menyebabkan orang ramai berlari sehingga ada yang terjatuh dan cedera dalam kejadian itu.

0 Responses to "Fenomena luar biasa pasang surut sungai Qiantang China"

Google Website Translator Gadget

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Senarai Komuniti Pemancing Malaysia

GROUPPANCING

Selamat datang ke GROUPPANCING. Motif Utama Kami Adalah Untuk Mengumpul ahli-ahli pemancing Serta membuat trip memancing di Malaysia.Blog ini juga secara tidak langsung dapat meyemarakkan lagi hubungan diantara Komuniti pemancing dari segi hobi, minat, info, pengalaman serta persahabatan.Insyaalah GROUPPANCING akan berkembang dan maju. Sebarang pertanyaan Email: grouppancing@yahoo.com