Trip mudah Memancing Tilapia

Written by Geliga Ent on Tuesday, September 28, 2010 at 11:40 PM

Salam Syawal pada GP sekalian. Selepas Trip Beraya Ke Klang, family GP iaitu En Jamal, En Kassim, Iqbal dan Beberapa anak buah Pulang berhari raya di Beruas Perak. Sesudah beraya di rumah sanak-saudara di sekitar Beruas, Gp mencadangkan memancing ke Setiawan iaitu port memancing yang paling famous di sekitar perairan muara dan laut Perak. Spesis ikan yang dipertaruhkan iaitu Siakap, Senangin, Ebek, Kerapu, Pari, Jenahak dan sebagainya, Namun impian Hanyalah sia-sia kerana tahap air pasang dan surut tidak menyelebelahi GP. Kecewa dengan kenyataan tersebut, kami bercadang ke port biasa iaitu memancing Talapia.



Kali ini kaedah yang baru diperkenalkan oleh En kassim. Teknik ini telah lama tetapi ia sesuai digunakan pada port kami .Terknik umpan jaring lebih mudah berbanding menggunakan umpan cacing dan udang beras. Sememangnya teknik ini lebih mudah dan berkesan.
Dengan memberikan rasuah kepada ikan iaitu menaburkan dedak atau pallet terlebih dahulu, ia memastikan ikan akan makan sambil bermain di sekitar port kami.


Rajah diatas menunjukkan cara-cara bagaimana untuk memancing dan memasang umpan bagi menggunakan jaring pancing.

Setelah menunggu dalam beberapa minit, barulah kami melabuhkan pancing masing masing.Tidak sampai 2 minit ikan pasti akan terkena jaring. Ikan bersaiz 2 dan 3 tapak tangan bertalu-talu terkena pancing jaring kami. Memang tak cukup tangan dibuatnya. taruk sahaja pasti mengena. Memang kenduri besar famili kami.


Tidak sampai 2 jam sahaja, hasil tangkapan kami dianggarkan dalam 10 kilo ikan talapia Memang rejeki kami. Alhamdulillah. Ikutkan nak habiskan je semua ikan kat lombong itu. tapi nasib baik hujan lebat melanda tempat kami dan terpaksa Gp melupakan hasrat yang sungguh tamak itu.


Selepas pulang. GP sekeluarga meyiang ikan untuk di bakar pada malam hari.
Sungguh menyelerakan sekali apabila ikan talapia dicicah dengan kicap sili api. Perghtt terangkat woo..
Sekian dari GP,
Wassallam

0 Responses to "Trip mudah Memancing Tilapia"

Google Website Translator Gadget

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Senarai Komuniti Pemancing Malaysia

GROUPPANCING

Selamat datang ke GROUPPANCING. Motif Utama Kami Adalah Untuk Mengumpul ahli-ahli pemancing Serta membuat trip memancing di Malaysia.Blog ini juga secara tidak langsung dapat meyemarakkan lagi hubungan diantara Komuniti pemancing dari segi hobi, minat, info, pengalaman serta persahabatan.Insyaalah GROUPPANCING akan berkembang dan maju. Sebarang pertanyaan Email: grouppancing@yahoo.com